„Toti Fiii Mei” arunca cu noroi peste Visul American

| 03 noiembrie

Piesa de teatru Toti Fiii Mei este una dintre premierele stagiunii 2009-2010 de la TNB. Piesa revine dupa prima punere in scena de la Bucuresti de acum 60 de ani si pare ca urmeaza sa se bucure de acelasi succes. Una dintre piesele lui Miller cu priza la public, care arunca cu noroi peste Visul American si peste cei care s-au imbogatit in urma razboiului, Toti Fiii Mei este o piesa usoara si surprinzatoare, pe care eu una am apreciat-o.
Un prim succes pentru Arthur Miller
Toti Fiii Mei/All My Sons a lui Arthur Miller a fost pusa in scena pentru prima oara in anul 1947 si a fost cea care l-a pus pe dramaturg in atentia publicului american, dupa esecul de pe Broadway al piesei Omul care avea tot norocul din lume. Ba mai mult decat atat, aceeasi piesa l-a facut remarcat si de catre criticii de specialitate, care i-au acordat premiul Tony. Prima punere in scena in Romania a piesei a avut loc in 1948 si i-a avut in distributie pe Liviu Ciulei ca scenograf si pe Aura Buzescu ca actrita principala. Acum, dupa 61, Toti Fiii Mei a avut premiera la Teatrul National Bucuresti pe 12 septembrie 2009.
Sa facem cunostinta cu familia Keller
Toti Fiii Mei a fost inspirata din fapte reale, punctul de pornire al piesei de teatru fiind un articol citit intr-unul dintre ziarele locale din Ohio. Actiunea are loc in America dupa cel de-al doilea razboi mondial. Ne este prezentata la inceputul piesei o familie proaspat imbogatita, familia Keller. Totul la inceputul actiunii pare a fi roz, iar familia Keller pare a fi o familie americana model. Cei doi soti, Joe si Kate Keller par a se intelege de minune si duc o viata linistita si imbelsugata, fiul familiei, Chris, este pe punctul de a se casatori cu aleasa inimii sale, iar vecinii ii invidiaza pe membrii familiei, dar le sunt de asemenea nelipsiti din casa. Drama care pare a zgudui din cand in cand viata familiei Keller este absenta fratelui cel mare, Larry, care a disparut in timpul razboiului. Doamna Keller nu doreste insa sa se impace cu ideea mortii lui Larry, sperand ca acesta sa se intoarca de pe o zi pe alta.
Linistea care domneste in casa familiei Keller este zguduita de un eveniment neasteptat. Chris o invita in casa familiei pe Ann Deever, fosta logodnica a lui Larry, fiul disparut si presupus decedat al familiei. Ann si Chris se cunoscusera mai bine dupa moartea lui Larry, mentinusera o relatie foarte stransa prin corespondenta, iar acum Chris isi propusese sa o ceara pe Ann in casatorie. Un alt amanunt pe care il vom afla curand este acela ca tatal lui Ann este fostul asociat al lui Joe Keller la fabrica pe care acesta o conduce si ca acesta a ajuns in inchisoare dupa ce a incercat sa vanda 100 de cilindri nefunctionali armatei aeriene americane. In urma acestei vanzari murisera 21 de piloti, fapt pentru care tatal lui Ann a fost blamat de intreaga societate, iar copiii lui, Ann si George nu au mai vorbit cu el si nu au venit sa il viziteze in inchisoare.
Prezenta lui Ann in casa lui Kate si Joe va zgudui din temelii pacea care domneste si va scoate la suprafate drame nebanuit de adanci. Deciziile din timpul razboiului au consecinte tragice chiar si dupa 3 ani si mai bine si acestea odata scoase la iveala vor avea consecinte dramatice.
Sub aparenta unei vieti perfecte se ascund drame adanci
Arthur Miller construieste perfect aparenta familiei americane perfecte care ascunde drame profunde. Inceputul plin de soare si optimism nu ar parea niciodata sa ascunda astfel de secrete intunecate si frustrari cum sunt cele pe care vom ajunge sa le aflam treptat. Dar apele linistite sunt si adanci in cazul familiei Keller si furtuna din final va domina total soarele inceputului de piesa. Ca si constructie, piesa Toti Fiii Mei a fost asemuita de critica cu modelul tragediei grecesti, in care personajul principal comite o greseala, care il va vana toata viata, pana in punctul in care il va ucide.
Piesa are in centrul sau un conflict de responsabilitati. Responsabilitatea fata de familie si responsabilitatea fata de societate. Joe Keller este pus in timpul razboiului sa aleaga intre valorile morale si responsabilitatea fata de familie. Viziunea lui Arthur Miller pe care Toti Fiii Mei ne-o scoate foarte bine in evidenta este aceea ca oamenii au in primul rand o responsabilitate suprema fata de societatea in care traiesc. Dupa aceasta vin responsabilitatea pentru sine si pentru familie. Aceasta responsabilitate pentru societate este pusa in contrast cu Visul American, pe care Joe Keller reuseste aparent sa si-l indeplineasca. Acesta are o casa frumoasa, o familie armonioasa si tot ce isi doreste. Problema este pretul cu care a obtinut toate acestea. Consecintele actiunilor noastre ar trebui, conform lui Miller, sa fie mereu in centrul a ceea ce ne dorim si ne propunem.
Victor Rebengiuc ii da viata lui Joe Keller
Punerea in scena actuala a Toti Fiii Mei il are in rolul lui Joe Keller pe nimeni altul decat Victor Rebengiuc, care reuseste foarte bine sa exploateze mentalitatea si ideile personajului, dandu-le viata. Rolul lui Kate Keller este jucat minunat de Sanda Toma, care creeaza un personaj deopotriva amuzant si tragic. In rolul lui Chris il regasim pe Dragos Stemate, iar in rolul lui Ann o vom vedea pe Costina Ciuciulica. Regia este asigurata de maestrul Ion Caramitru.

Daca vreti sa vedeti Toti Fiii Mei, cateva detalii organizatorice…

Piesa Toti Fiii Mei dureaza 2 ore si 40 de minute. Dupa o ora si 20 de minute veti avea o pauza de 10-15 minute. Biletele se gasesc la Teatrul National Bucuresti si costa in functie de localizarea in sala 30 lei, 25 lei, 16 lei, iar la balcon 6 lei.