„Marley & Me” – si cainii ne pot da lectii de viata

| 16 aprilie

Marley & me este un film care merita vazut chiar daca nu revolutioneaza cinematografia…
Este o comedie haioasa, potrivita pentru toata familia, destul de bine facuta, cu ingrediente care nu dau gres: personaje bine jucate si cu care te poti identifica, multe momente amuzante, ceva parti mai sentimentale, cateva moralizatoare, destula substanta si un caine care umple ecranul. Nu la propriu, din fericire. Personajul este real, a apartinut cuplului John si Jennifer Grogan si a fost subiectul unui best-seller in 2005.
Filmul este in acelasi timp o lectie de viata pentru o anumita categorie de persoane si o comedie pentru cei care doresc doar sa se distreze. Daca te duci la Pet shop sa-ti alegi un catel, nu trebuie sa alegi dintr-o gramada pe cel mai ieftin. Pentru ca dupa aceea va trebui sa suporti consecintele alegerilor facute.

Marley, un caine cu personalitate
Filmul, inspirat de cartea jurnalistului Grogan se adreseaza in principal iubitorilor de animale de casa, desi cat de iubitor de casa e Marley veti constata pe parcurs. Marley & me are in spate o carte foarte mare si amuzanta, care ar fi trebuit sa fie fidel ecranizata. Sigur ca totul ar fi fost previzibil, dar in fond este vorba de viata unui caine si nu trebuie sa fii geniu sa stii cum se sfarseste. Iar viata reala, chiar si viata unui caine este plictisitoare.
John Grogan si sotia se muta intr-un oras mai mare, in speranta ca aici vor avea mai multe sanse de succes in cariere. Jennifer Aniston joaca rolul americancei desteapte si realiste cu viata deja planificata dupa anumiti pasi: cerere in casatorie, nunta, cariera, bebelus. Pentru a amana povestea cu copilul, Owen Wilson isi asculta colegul de serviciu si propune faza intermediara cu: hai sa ne luam un caine!, ca sa invatam sa avem grija de cineva.
Alegerea va cadea asupra unui labrador auriu, pus la reduceri, altfel foarte pufos si dulce. Fiinta dragalasa de la inceput, se transforma repede in ditai cainele … si restul filmului este despre relatia dintre caine si noua lui familie, cu bune si rele.
Marley se dovedeste a fi o sursa de teroare, provoacand numai pagube, fiind exclus de la scoala de dresaj si dandu-le intreaga existenta peste cap. Cu toate acestea, Marley devine parte integranta din familie si viata nu mai poate fi conceputa in absenta lui.

Cainele la nevoie se cunoaste
Privit din afara, cainele chiar pare o pacoste, dar de fapt compenseaza prin devotament neconditionat si companie permanenta. Marley este cainele care iti pune nervii la incercare, dar iti aduce zambetul pe buze. Se teme de furtuna, musca din pereti, rontaie telefoane, cartoane, canapele, jucarii, bijuterii, baga in sperieti postasul, dadaca si dresoarea. Dar se dovedeste a fi un membru foarte important al familiei pe care o consolideaza si este sursa de inspiratie pentru succesul lui Grogan.
Labradorul este cel care pastreaza un echilibru in familie, bucurandu-le viata in anii pe care i-a petrecut alaturi de ei. Acest film evidentiaza exact comportamentul unui caine, nedresat, intr-o familie obisnuita. Pentru ca indiferent in ce mediu s-ar petrece actiunea cainele este singura fiinta de pe Pamant care isi iubeste stapanul mai mult decat pe el insusi.
Marley & me scoate in evidenta faptul ca merita sa faci in viata sacrificii pentru familie, pentru copii, pentru ca orice renuntare la sine si la placerile simple ale vietii, aduce rezultate exceptionale mai tarziu.

Jennifer Aniston si Owen Wilson, experti in comedii usurele, sunt perfecti pentru a-i interpreta pe sotii Grogan. Owen e nebunul care te face sa razi iar Jennifer e partea sexy cu tot cu ticurile cu care ne-a obisnuit din alte filme. Ambii se achita corect de rolurile lor si dau mostre de talent, mai ales in momentele in care nu sunt eclipsati Marley. Personal cred ca cei doi nu prea se potrivesc in film, nu prea exista chimie intre ei, desi ca poza arata excelent impreuna. Singura mentiune ar fi ca in afara de caine, ei nu imbatranesc de loc, nici riduri, nici fire albe…
Alt personaj simpatic din film este seful lui John, interpretat cu multa naturalete de minunatul Alan Arkin. Merita sa vedeti filmul macar pentru scenele cu el, Arnie Klein este un fel de Marley care latra mai mult de control din spatele unui birou. Plin de intentii bune si foarte constructiv acesta il ajuta pe Groban sa-si construiascã o cariera prin sfaturi pline de substanta.

Regizorul filmului David Frankel (The Devil Wears Prada) schimba diavolul pe un labrador numit Marley si Prada pe mobilierul din casa familiei Groban.
Marley & Me este ceea ce americanii denumesc dramedy, adica un mix de comedie si drama pentru ca scenaristii nu s-au hotarat ce sa aleaga. Pelicula lui David Frankel stabileste un echilibru intre momentele de comedie (nazdravaniile lui Marley) si cele dramatice (tensiunile din relatia sotilor Grogan) reusind sa ofere publicului consumator de productii hollywoodiene un film amuzant si fermecator.
In afara de partea lacrimogena si cam lunga din final, ca sa nu va deprimati de tot, inchideti ochi si la secventa scurta cu Kathleen Turner, induiosator de departe de aparitiile fierbinti de altadata.

Ce spun criticii despre Marley & me?
Roger Ebert, Sun Times – Pentru cei care se intreaba: “Who’s a good boy?” in acest film, trebuie sa stie ca nu e vorba de Marley. Nu ti-ar place sa ai un caine ca el in curte, mai ales ca roade orice. Probabil ca daca Louis XVI si Marie Antoinette, l-ar fi adoptat isi salvau vietile. Dupa ce Marley le rodea corona si bijuteriile ar fi trebuit sa fuga in lume. Filmul este in principal un film de familie, dar care va da fiori mai mult adultilor decat copiilor. Adultii au probleme mereu, se cearta, sunt mereu grabiti si crizati de iresponsabilul Marley. In rest Roger Ebert apreciaza rolurile jucate corect de Jennifer Aniston si Owen Wilson, al caror talent iese in evidenta in scenele in care lipseste Marley.
Claudia Puig, USA TODAY – Marley & me este un film usor de urmarit dar si usor de uitat, in care Owen Wilson si Jennifer Aniston joaca rolul insotitorilor umani iar Marley este vedeta filmului. Chimia care ar trebui sa existe intre cele 2 personaje umane este umbrita in favoarea celei dintre stapan si caine. Iar cainele este un labrador asolut delicios, chiar daca nu se lasa dresat si roade tot.
Marley & Me este un film ideal pentru zilele de sarbatoare petrecute in familie, nu mai spun de iubitorii de caini care sigur in urma vizionarii filmului isi vor cauta unul.

CoolRank: 6.5/10
– actori: 7/10