Catch Me If You Can – De-a Hanks si DiCaprio

| 16 septembrie

Filme inspirate din povesti reale sau mai facut la Hollywood, aproape toate au fost insipide si mediocre. Inspirat din extraordinara poveste a unui geniu al inselaciunii si al agentului FBI care il urmareste, Catch me if you can, sub bagheta lui Steven Spielberg este un film viu, un must see.
Beneficiind de distributia inspirata a lui Leonardo DiCaprio si Tom Hanks, filmul te invita la un joc de-a soarecele si pisica, intr-o cursa nebuna plina de inventivitate si situatii comice, in care nu exista invinsi, doar castigatori.
Soricelul din smantana si fuga de-acasa
Frank, jucat de Leonardo DiCaprio este un adolescent marcat de divortul parintilor sai. Tatal, Christopher Walken, este un escroc ratat, imbatabil in teorie dar slab in practica. Falit in mod iremediabil, acesta este parasit de nevasta, care viseaza siguranta si un trai civilizat. Desi stie ca mama lui are dreptate, Frank ramane de partea tatalui – care l-a fascinat intotdeauna cu anvergura personalitatii sale. De la Abagnale senior, juniorul a invatat cateva lectii pretioase. O data ca femeia e cheia tuturor problemelor si a doua oara ca din doi soareci care cad in smantana scapa numai cel care se zbate.
La 17 ani si jumatate, Frank refuza sa se impace cu divortul parintilor sai. Singura solutie pentru a-i vedea din nou impreuna ar fi sa-l ajute pe tatal sau sa redevina bogat. Drept pentru care fuge si ia viata in piept in stil propriu. Debordand de “creativitate” si cu un sex-appeal irezistibil, Frank trece la punerea in practica a teoriilor tatalui sau. “Dear Dad, you told me an honest man has no fear, so I’m trying hard not to be afraid“.
Fara sa aiba nici o pregatire de profil, tinerelul cu aspect aristocratic devine pilot, medic si avocat. Plin de farmec adolescentin, niciodata obraznic sau agresiv, Abagnale este convinator in tot ce face. Cu pasi elastici si sigur, intra sub pielea oricui, ca intr-un costum nou care i se potriveste. “Sometimes it’s easier livin’ the lie.”
De-a hotii si vardistii
Catch me if you can este o poveste cu multe accente comice, in care Carl Hanratty – Tom Hanks, unul dintre cei mai buni agenti FBI in fraude bancare, incearca sa-l prinda pe mult mai tanarul si istetul infractor, cazand deseori in situatii amuzante si fiind mereu cu un pas in urma acestuia, intre cei doi creeandu-seun joc de-a soarecele si pisica.
Maestru al inselaciunilor, Leonardo DiCaprio va lucra pe rand, inainte de a implini 22 de ani, ca doctor, avocat si co-pilot la Pan Am. Se dovedeste a fi si un foarte bun falsificator, reusind sa castige milioane de dolari cu ajutorul unor cecuri false. Obtine licenta ca doctor si sef de promotie la Harvard si reuseste sa fie chiar si avocat. “Ah, people only know what you tell them, Carl.”
In timpul micii sale cariere de doctor, el se indragosteste de Amy Adams si o cere in casatorie, devenind si avocat intre timp cu ajutorul tatalui ei, insa Tom Hanks este prea aproape de el si este nevoit sa o paraseasca, fugind in Franta, locul natal al mamei sale, unde face ce stie cel mai bine: falsificarea cecurilor bancare.
Pe jumatate dezamagit de faptul ca orice ar face, mama lui ramane dusa pentru totdeauna si obosit de urmarirea continua a lui Tom Hanks, care ii afla ascunzatoarea, DiCaprio se lasa prins. “Frank: Stop chasing me! /Carl Hanratty: I can’t stop, it’s my job.”
Povestea unui impostor adevarat
Catch me if you can are la baza cartea scrisa de Frank W. Abagnale, astazi o autoritate foarte respectata in probleme de falsificari si de securizarea documentelor. Cu toate acestea, in urma cu peste 35 de ani era doar un infractor foarte cunoscut.
Intre 16 si 21 de ani, Abagnale a folosit identitati false de profesor de liceu, doctor, pilot si avocat, in acelasi timp falsificand si incasand cecuri de peste 2,5 milioane de dolari. Fraudele le-a facut atat in SUA cat si inalte tari straine. Prins de politia franceza, a petrecut 5 ani in inchisori din Franta, Suedia si SUA.
Dupa 5 ani a fost eliberat conditionat si sub supraveghere, FBI propunandu-i consultanta in probleme de falsuri bancare. S-a reintegrat in societate si a lucrat peste 25 de ani pentru agentiile de stat americane. A pregatit generatii de agenti, a scris manuale, a predat la Academia FBI si a sustinut seminare pe tema securizarii documentelor si a prevenirii falsurilor. A creat multe modele de cecuri securizate deplin, care sunt folosite de mii de sucursale bancare.
In 1980 si-a scris memoriile de tinerete in cartea Catch me if you can!, iar mai recent a scris The Art of the Steal.
Imprevizibil cum il stim, Steven Spielberg (castigator a trei Oscar-uri) reuseste sa ne surprinda din nou cu acest film brodat, pe o tema insolita. Realizand un film incantator, Steven Spielberg, revine in atentia publicului, mai putin a criticilor, dar arata ca are idei pentru orice provocare. Flerul lui si-a spus inca o data cuvantul si in alegerea actorilor, incredintind rolurile principale lui Leonardo DiCaprio si Tom Hanks.
Leonardo DiCaprio este absolut extraordinar intr-unul din cele mai bune roluri in care a jucat, aproape reeditand evolutia sa stralucita din What’s Eating Gilbert Grape. DiCaprio este probabil singurul actor american care poate sa ia un personaj aflat in jurul varstei de 16 ani si sa-l duca discret si natural pana spre 30. El are si talentul si fizionomia necesara pentru a ne convinge ca este copil, pilot, doctor, avocat, fiu, singur sau orice altceva.
Tom Hanks face aici unul dintre cele mai bune roluri ale sale, viata agentului FBI capatand repede, pe parcursul filmului, o adancime ce-i ofera credibilitate si caldura. Ochelarist, dependent de munca si imbracat ca un cioclu, el este tot ce poate avea mai bun FBI-ul. Numai el poate sa fie agentul responsabil, sobru si hotarat sa prinda pe infractor. Nu mai pomenesc de cat de premiat este Tom Hanks, e suficient sa apara ca il crezi pe cuvant si nu stii ce premii s-ar mai putea inventa.
Pe langa actorii principali, filmul beneficiaza de o distributie la fel de tare. Christopher Walken, castigator al premiului Oscar (The Deer Hunter) face un rol superb in ipostaza tatalui, personaj-cheie pentru DiCaprio, care-si traieste cu discretie si demnitate drama personala, pastrand o aparenta buna dispozitie, desi vedem pe fata lui cum se depun infrangerile. Incercarea mereu esuata de refacere a familiei, un laitmotiv de altfel prezent in vietile escrocilor, este traita la cote dramatice.
Martin Sheen, castigator al Globului de Aur (serialul TV The West Wing), are o aparitie plina de demnitate, convigandu-ne imediat ca este un stalp al societatii sudiste. Amy Adams este o aparitie plina de prospetime, iar jocul ei intre naivitate si materialism este excelent. Consemnam prezenta plina de gratie si farmec a lui Nathalie Baye in rolul mamei, una dintre cele mai admirate actritele franceze si distinse – castigatoare a trei premii Cesar.
Ar mai fi de amintit muzica extraordinara a lui John Williams, imaginea si genericul care poate deveni antologic. Finalul destul de frumos.
Ce spun criticii despre Catch me if you can!?
Steven Spielberg este astazi cel mai puternic regizor american, un statut pe care si l-a dorit cu disperare, dar care l-a impiedicat sa fie luat in serios, chiar si dupa evenimentul Schindler’s List. Un film precum acest spectaculos Catch Me If You Can, nu il poate face decat si mai vulnerabil in ochii criticilor, gata oricand sa atraga atentia ca nu a mai facut de mult un film bun, ca s-a relaxat… Totusi filmul este mult mai inteligent si infinit mai profund decat divertismentul agreabil pe care s-au incapatanat criticii sa-l vada.
Mai bland, Roger Ebert dela Chicago Sun-Times este de parere ca, nefiind printre cele mai bune filme ale lui Spielberg, Catch me if you can este totusi captivant si trebuie vazut. Povestea este buna, in perfecta concordanta cu spiritul Americii anilor ‘60, scenariul nu forteaza, distributia este excelenta. Filmul are mult umor, iar ironia sortii este personajul lui Tom Hanks, care il aresteaza pe Abagnale si care este de fapt singurul care ii admira calitatile. “You didn’t have anyone else to call.” Intre cei doi se dezvolta o relatie constructiva, care ii va ajuta pe amndoi pana la urma.
O singura observatie: personajul agentului FBI nu exista, a fost inventat pentru a echilibra filmul. Inca o iluzie destramata…

CoolRank: 8.5/10
– atmosfera & entertainment: 8.5/10