De Citit : Editoriale

Jan Fabre

| 09 decembrie

Performance

Aflandu-ma pentru cateva zile prin München, am avut sansa sa prind unul dintre spectacolele festivalului international de teatru SpielArt. Reprezentatia din 4 si 5 decembrie, gazduita de Muffathalle, mi l-a adus astfel pentru prima oara in atentie pe artistul belgian Jan Fabre in ipostaza de autor al conceptului, regiei, coregrafiei si al scenografiei. Sa punem pe seama ignorantei faptul ca pana deunazi mi-a fost straina productia lui Fabre ca dramaturg (cu toate ca piesele lui au ajuns sa fie interpretate abia odata cu anii ’90, desi scrisul a inceput prin 1975).

Compania lui de teatru Troubleyn / Jan Fabre a fost infiintata in 1986 si-mi pare intensiv antrenata sa puna carne pe textele artistului, nu o singura data dificile atat din punct de vedere compozitional cat si conceptual. Orgy of Tolerance este ultima productie, premiera avand loc in ianuarie in cadrul festivalului de teatru din Santiago de Chile: piesa este una absurda, crampeie de viata accelereaza sentimentul alienarii intr-o societate bolnava in care totul este de vanzare. Rata cu care ajungem sa devoram bunuri o egaleaza pe cea a perversiunii sexuale, frica e intrecuta doar de dementa inarmarii, libertatea este invocata doar la pachet cu moda, iar sublimul – cu politica guvernamentala.

Performance-ul impinge la iveala momente de un umor grotesc, cum este de exemplu Isus-ul care cedeaza si devine supermodel, pentru a parasi scena incercand sa tina in palma, intr-un echilibru fragil, crucea, ori parodia unei reincarnari a dansului lebedelor, executat cu tot cu carucioarele de cumparaturi. Credintele sunt definitiv pierdute, pare Jan Fabre a concluziona, nu mai ai nici macar impotriva cui sa te revolti. Singurele lectii pe care poti sa le mai inveti privesc cum sa-ti tii bancnota in mana. Extazul consumului aduce cu sine decadenta, suntem victime ale unei iluzii colective.
Text si imagini gasiti la troubleyn.be.