De Citit : Editoriale

Docu-melodrama cu desene animate

| 27 octombrie

O aparitie insolita in peisajul cinematografiei romanesti: Crulic – drumul spre dincolo.

Crulic al Ancai Damian e un pariu artistico-jurnalistic temerar – o docu-fictiune prezentata integral prin desene animate si narata, de pe lumea cealalta, de catre protagonistul unei tragedii reale: romanul Claudiu Crulic, care, arestat in 2007 la Cracovia pentru un furt, a protestat impotriva invinuirii intrand in greva foamei si a murit in cateva luni, in lipsa atentiei medicale, judiciare si diplomatice la care ar fi avut tot dreptul. Probabil si din cauza ca in Romania ultimilor 20 de ani nu s-au mai produs lungmetraje de animatie, aportul animatorilor de-aici are o componenta de show in care acestia pe de-o parte isi demonstreaza repertoriul de tehnici (animatie cu obiecte, cu hartie decupata, cu insertii fotografice, cu linii simple, cu picturi in acuarela) si stiluri (de la grafica vintage de advertising la evocarea unei pagini de banda desenata), iar pe de alta parte se bucura, pur si simplu, ca se pot juca: prima parte a filmului e plina de mici digresiuni ludice de la povestea pe care o ilustreaza.
De la un punct incolo, digresiunile (constand, de pilda, in vizualizarea sensului literal al unor cuvinte folosite de narator in sensul lor figurat) se raresc, solutiile stilistice ale autoarei si ale echipei sale ajungand sa vizeze, intr-un mod (hollywoodian de) direct si (de) sustinut, starnirea groazei si a milei spectatorului.
Filmul e eficient in acest demers, dar decizia autoarei de a-l pune pe Crulic sa-si povesteasca viata (ale carei detalii din perioada de dinaintea tragediei raman destul de incurcate si de obscure) intr-un mod care face din el un candid de cariera, un suflet de o luminozitate fara fluctuatii, tine de un sentimentalism simplificator si prin urmare chestionabil.