De Citit : Editoriale

Atelierul imaginilor

| 27 ianuarie

proiectii video la Institutul Francez

Gina Pane.

Pentru cel de-al doilea sezon al intalni­rilor lunare organizate la Institutul Francez, in spatiul Librariei-Cafenea, am ales sa ajustez focusul nu atat asupra productiei video recente, asa cum ne-am obisnuit odata cu cele patru episoade consumate, cat asupra segmentului cronologic al anilor ’70. Secventa din 28 ianuarie aduce in prim plan inregistrarea video a unei serii de performances realizate in 1975 in Bruxelles, la initiativa colectionarului si galeristului belgian Isi Fiszman, prieten apropiat al unui Panamarenko ori Beuys. Piesa video Salto Arte dureaza in jur de patruzeci de minute si infatiseaza o serie de interventii desfasurate pe scena improvizata a unui cort de circ, deasupra careia citim impulsul definitiv al participantilor de a forta limitele traditionale ale artei. Printre artisti ii recunoastem pe Panamarenko, Boltanski, Filiou, Sieverding ori Beuys. Video-documentul apartine Kunststichting Rotterdam si este prezentat cu sprijinul Montevideo. Intamplarea face ca tocmai in aceste zile Christian Boltanski sa expuna in Paris la Grand Palais, ca invitat al celei de-a treia editii a Monumenta, artistul fiind totodata anuntat ca reprezentant al Frantei la editia din 2011 a Bienalei de Arta Contemporana de la Venetia. Pentru luna februarie (proiectie in data de 25) am selectat un performance al Ginei Pane desfasurat in 28 iulie 1975 in Galeria De Appel – Discours mou et mat. Inca o data, rolul camerei video este unul mai degraba pasiv, artista executa gesturi a caror semnificatie este indusa de poemul citit cu voce tare. Nasterea devine simptom al alienarii. La finalul serii, publicul va fi invitat sa participe la conturarea unui portret minimal al artistei