(DVD) THE READER – posibila cale de catharsis

| 10 noiembrie

Cititorul, romanul lui Bernhard Schlink, reda dintr-o perspectiva inedita atmosfera Germaniei din perioada imediat urmatoare celui de al doilea razboi mondial. Romanul lui Schlink a fost inclus in bibliografia obligatorie a elevilor din Germania ca o solutie de intelegere si acceptare a celui de al doilea razboi mondial de catre generatiile care au urmat.
Cititorul lui Schlink ne pozitioneaza intr-un cadru distinct, avand ca element central povestea de dragoste dintre Hanna Schmitz si Michael Berg, o relatie in aparenta condamnata la nereusita. Schimband unghiul de vedere filmul ne da sansa sa intelegem mai bine perioada Holocaustului. Filmul nu ne propune o diminuare a vinei pe care o poarta nazistii, dar ne ofera o alta perspectiva. Mai mult decat atat, la final asistam la o scena in care se subliniaza pozitia victimelor care pot considera de neiertat atrocitatile din lagare.
Cititorul este un film despre marginire. Relatia celor doi curge printre colegi, cladiri vechi, tramvaie, lagare, sali de tribunal, casete, carti. Povestea se deruleaza tumultuos in conditiile in care conventiile o declara interzisa. Sunt subliniate indoielile celor doi, rezultatul influentei culturii care ii fac sa construiasca un cadru propriu, inedit. Povestea lor de iubire se sustrage din lumea cunoscuta noua si ne propune o alta lume pornita din dorintele lor si nu din sabloane. Toata aceasta pozitionare nu are nimic imoral, nu aduce nici o vatamare voita societatii, dimpotriva recunoaste corectitudinea limitarilor impuse de societate.
Stephen Daldry taie imaginile, exagerand prin detalii, fortandu-ne parca sa mirosim. Cadrele sunt fruste, atmosfera nu accepta nici o blandete. Nu e nimic spectaculos in aparenta – case sarace, gesturi care devin enervante prin repetitie, scenele de amor sunt tehnice. Povestea ne seduce incet, incet, cu rabdare. Ne obliga sa asteptam ansamblul. Vigoarea si siguranta regiei sunt remarcabile. Daldry ne ofera aceeasi frumusete fina din Orele. Gasim in Cititorul o extraordinara acceptare a obisnuitului, a cotidianului, a momentului. Solutia pe care au gasit-o David Hare si Stephen Daldry pentru a transpune in imagini cartea lui Schlink convinge cu eleganta.
Hanna Schmitz este prizonierul propriei temnite. Este nascuta in Hermannstadt (Sibiu), departe de Germania antisemita. Teama este cea care o urmareste pe Hanna si care ii creaza in acelasi timp un cadrul obisnuit: ii e teama de diferenta de varsta, dar o alege; ii este teama ca vor descoperi ca este analfabeta, dar nu invata sa citeasca. Inchisoarea pentru ea nu este decat o confirmare exterioara a propriilor trairi. Kate Winslet merita Oscarul castigat pentru rolul Hanna Schmitz. Rareori am avut privilegiul de a vedea un om cu forta de a fi atat de sincer cu el si cu noi. Din pacate scenele erotice din inceputul filmului au frumusetea unor tablouri, dar nu au pasiune, nu au placerea pe care ar fi trebuit sa o gasim in ele.
Michael Berg este un intelectualul german pus in situatia de a descoperi omul – femeia implicata intr-o crima majora – uciderea a 300 de persoane. Faptul ca acesta femeie fusese prima lui dragoste il obliga sa vada intregul. Putem ierta o crima impotriva a 300 de oameni? Trebuie iertata? Putem ierta crimele din lagarele naziste? Drama traita de generatiile care au urmat Germaniei naziste este reluata aici de Michael Berg care oscileaza intre a ierta si a condamna, intre vinovatie si incercarea de detasare de crimele petrecute. Asa cum spuneam, filmul nu ofera raspunsuri. Interpretarea lui Ralph Fiennes are amploarea ceruta de personaj.
Titlul filmului Cititorul functioneaza ca o cheie pentru intelegerea lui. Cititorul nu este decat un personaj exterior – un povestitor care are un rol catharhic, rol contestat uneori dar in fond recunoscut.

THE READER DVD – Amazon.