De Citit : Recomandări

DECORURI

| 26 aprilie

Când vine vorba de băuturi în amestec, se spune că prima oară “guşti cu ochii”. Ultimii 10 ani de “umblat” prin baruri m-au făcut să ajung la următoarea concluzie: dacă o băutură arată bine, sunt 70% şanse ca oaspeţii să o comande, chiar dacă nu ştiu ce este şi ce conţine. Cu acest gând în minte, m-am gândit să vă scriu acest mic articol despre un element important atunci când vine vorba de prezentarea unei băuturi şi anume: decorul.

Decorul unei băuturi sau “garnish-ul” cum este numit în lumea barului are un rol foarte important atunci când vine vorba de construcţia unei băuturi.

Din punctul meu de vedere, atunci când creezi o băutură nouă, după stabilirea numelui, pasul cel mai dificil este gândirea unui decor.

El trebuie să fie relevant în raport cu ingredientele, băutura finală sau chiar povestea din spatele cocktail-ului. Mai mult decât atât, el trebuie să fie proaspăt, curat (spălat) şi nu în ultimul rând, comestibil. Nu puţine au fost cazurile în care oaspeţii au primit drept decoruri în paharele lor tot felul de obiecte din lemn sau plastic, doar pentru că făceau parte din poveste.

Cum nimic nu este simplu în viaţă şi lumea decorurilor se împarte în mai multe categorii:

  1. Garnish ingredient. Este acel tip de decor care devine parte din băutura finală. Dacă ar fi să dau un exemplu, cel mai la îndemână mi-ar fi long drink-ul “Cuba Libre” care este format din rom, cola şi lime. Ei bine, în cazul acesta, acel pepenaş mic de lime sau “wedge” cum este numit în lumea barului, odată ce băutura este finalizată, se stoarce uşor deasupra cuburilor de gheaţă şi este integrat în băutură. Atât sucul cât şi pulpa stoarsă.
  2. Garnish de completare. Este acel tip de decor care completează băutura în mod armonios. Unele din cele mai populare exemple pe care vi le pot da sunt cojile de citrice, care conţin foarte multe uleiuri esenţiale în coaja lor. Acele uleiuri sunt foarte aromate, iar dacă acea coajă este presată deasupra unei băuturi, parfumul intens al citricelor se va regăsi acolo, ori de câte ori veţi lua o înghiţitură. Una dintre cele mai populare băuturi ce “beneficiază” de acest tratament este “Cosmopolitan”, băutură ce a fost prezentă în foarte multe filme şi care se spune că ar fi una din băuturile preferate ale artistei Madona.
  3. Garnish decor. Este acel tip de decor care pur şi simplu aduce un surplus estetic produsului final. Cele mai în vogă elemente care se folosesc în momentul de faţă sunt florile comestibile. O dată puse peste o băutură, schimbă cu totul percepţia oaspeţilor asupra ei. Deşi nu aduc un aport foarte mare din punctul de vedere al conţinutului, doar simplul faptul că face băutura să fie mai atrăgătoare, convinge foarte repede oaspeţii să comande băutura respectivă, mai ales dacă vorbim despre doamne şi/sau domnişoare.

Ce nu iau în considerare foarte mulţi barmani, este faptul că un decor poate deveni şi un instrument de vânzare şi/sau marketing foarte, foarte bun.

Nu trebuie decât să ne punem puţin creativitatea în mişcare şi peste puţin timp vom observa că o parte din băuturi practic “se vor vinde singure”.

Sunt decoruri care pot declanşa o emoţie, o stare, un gând, ş.a.m.d.

Tot ce trebuie să facem este să unim punctele atunci când vine vorba despre interacţiunea noastră cu oaspeţii care ne calcă pragul în fiecare zi.

Toate cele bune,

Mihai Fetcu

www.bardome.ro