De Citit : Interviuri

Mike Godoroja: despre Bach, vin rosu si rock-blues

| 31 august

Muzicianul ofera detalii din bucataria noului proiect „Balkanik Zeppelin”, care va putea fi ascultat pe 3 septembrie la Vama Veche.

Prima seara a festivalului Stufstfock 2009 (3-5 septembrie) va sta sub semnul blues-rockului. Mike Godoroja prezinta noul proiect „Balkanik Zeppelin”, o insolita combinatie intre Led Zeppelin si acordurile etno. Printre invitatii ce vor urca la bordul zeppelinului sau se numara tambalistul Marius Mihalache, percutionistul Corneliu Stroe, chitaristul Dan Iliescu de la Timpuri Noi si formatia de muzica veche romaneasca Trei Parale.
Proiectul se vrea mai mult decat un tribute band, combinand in mod original influentele ento cu radacinile blues.
De ce l-ati dat pe Muddy Waters pentru Robert Plant?
Nu l-am „avut” niciodata pe Muddy Waters in sensul „posesiunii” lui A.G. Weinberger. Dintodeauna am fost atras de efectul blues-ului si nu de cauza lui… Ca atare, sunt foarte apropiat de jazz, de rockul progresiv si de blues-ul contemporan care, din punct de vedere cerebral, este mult mai diferit fata de cel arhaic si clasic.

Cum v-a venit ideea sa invitati un tambalist pentru piesa “No Quarter”?
Urmarind evolutia proiectului Strange Sensation a lui Robert Plant mi-am dat seama ca acest artist a dat un semnal lumii intregi in ceea ce priveste uriasul potential creativ pe care il are repertoriul Led Zeppelin.

Au fost piese din repertoriul Led Zeppelin peste care ati sarit, pentru ca erau prea solicitante pentru voce?
Acest proiect nu este „a tribute band” in care o trupa cauta sa devina o „clona” a originalului si ca atare nu am cautat sa introduc aceleasi extrem de cunoscute si rulate piese. Este un proiect in care factorul etno si esenta de blues au produs efectul alegerii repertoriului.

Care a fost pana acum cel mai reusit concert cu proiectul Balkanik Zeppelin?
Concertul de la Hard Rock Cafe care a creat premisele continuarii acestui proiect.

Trei Parale e un proiect acustic. Cum se impaca asta cu riffurile „zeppelinilor”?
Led Zeppelin este in egala masura electric si acustic, de aceea albumul No Quarter a avut un asemenea impact, pentru ca a exploatat in mare masura zona acustica si etno. De altfel nu am fost niciodata de acord cu eticheta pusa de diversi compilatori de enciclopedii in care Led Zeppelin erau „metal”… E chiar ridicol! Zeppelin nu inseamna in primul rand riffuri , AC/DC in schimb, da!

In ce piese vor aparea Trei Parale?
Going to California, Bron Yr Aur, Traveling Riverside Blues.

Cum vi se pare noua directie muzicala pe care a apucat-o Plant, colaborand cu artista country Alison Krauss?
Buna pentru Grammy si mai ales pentru imaginea lui ca artist de mainstream. Este cam acelasi efect ca la Santana.

Ce apreciati mai mult din Led Zeppelin si din proiectele ulterioare ale lui Plant si Page: partea de rock-blues sau rockul cu influenta etno?
Ambele directii sunt tamaduitoare pentru suflet. De altfel apreciez si proiecte facute de artisti din afara familiei Zeppelin, cum ar fi Hammer of Gods a lui Paul Gilbert si Mike Portnoy.

Cum l-ati convins pe Dan Iliescu sa intre in proiectul „Balkanik Zeppelin”?
Dan este un artist rock foarte complex si, in primul rand, totul s-a petrecut la nivel personal. Suntem prieteni si lucrurile au mers natural. Totul a plecat de la un pahar de vin rosu.

Credeti ca pustii care asculta Dekadens si The Amsterdams poti fi in vreun fel atrasi de proiectul „Balkanik Zeppelin”?
Da, pentru ca nu varsta imparte oamenii in categorii intelectuale. Mai mult, am observat o mai mare implicare la spectacolele noastre a publicului tanar decat a celui care a crescut cu Zeppelin. Este efectul „Ateneul Roman”, unde te duci sa asculti Bach… iar Zeppelin este „Bach” pentru rock-blues-ul acestei lumi!