De Citit : Editoriale

Ora de comunicare

| 03 iunie

Pentru nişte business-uri care au cel puţin o persoană de comunicare în echipă, stăm foarte prost la capitolul acesta în industria ospitalităţii din România! Cred că dacă am învăţa să comunicăm corect şi eficient între noi, 90% dintre situaţiile conflictuale din interiorul unei organizaţii ar dispărea peste noapte.

Cu toţii comunicăm, dar cât de bine o facem? Suntem siguri că ceea ce transmitem pe gură coincide cu ceea ce ne dorim? Haideţi să luăm un exemplu banal: „Pregătiţi barul pentru diseară!”

Deşi pentru unii este evident ce ar putea însemna acest lucru, nu uitaţi că suntem cu toţii diferiţi şi fiecare vede lucrurile şi le înţelege într-un anumit fel. Ce înseamnă pentru mine „a pregăti barul”, pentru cineva poate însemna cu totul şi cu totul diferit.

Dacă am schimba „pregătiţi barul pentru diseară” cu „ pregătiţi barul pentru diseară făcând acţiunile a,b,c,d” se schimbă situaţia. Deja sunt date nişte direcţii, dar este suficient?

Întreb asta pentru că am păţiţ şi eu la rândul meu. S-a făcut lucrul pe care eu l-am cerut, dar nu s-a făcut în modul în care eu mi-am dorit. De ce? Pentru că NU am fost destul de precis. A cui e vina?

A mea, bineînţeles!

„Pregătiţi barul pentru diseară făcând acţiunile a,b,c,d.. în modul acesta… sau acesta!” Oamenii ştiu ce au de făcut şi cum trebuie să facă acest lucru. Este suficient? Aproape.. O dată ce ai delegat, trebuie verificat: „Ai înţeles Ionel? Dacă da, spune-mi şi mie să mă asigur că mesajul meu a fost recepţionat bine, dacă nu, îţi mai explic încă o dată”. Acesta este un exemplu banal, dar dacă aplicaţi acest principiu în toate modulele de comunicare pe care le faceţi în locaţia voastră, lucrurile se vor aşeza.

De aici, puteţi mai departe să faceţi   mini-şedinţe în fiecare zi de maxim 5 minute cu cei care lucrează pe tură pentru a le comunica în mod eficient aşteptările pe care le aveţi de la ei. Ex: „Astăzi aşteptăm 80 de persoane la cină. Ca să decurgă bine evenimentul avem nevoie de: a,b,c, iar persoanele însărcinate de aceste lucruri sunt Ion cu Ana şi Andrei.” În modul acesta, toată lumea ştie ce este de făcut şi cine este responsabil de efectuarea anumitor lucrări. Astfel, se crează un sistem care poate fi verificat oricând şi îmbunătăţit, iar mai departe, se responsabilizează personalul.

De multe ori, managerii „dau cu biciul” tot în cei care sunt cei mai serioşi şi harnici şi după ceva timp se trezesc că ei pleacă din locaţia respectivă. Motivul este simplu: se satură să fie forjaţi la maxim de fiecare dată pe când colegii lor mai puţin înzestraţi stau degeaba. Volumul de lucru trebuie distribuit în mod egal, iar unde este nevoie, tu ca manager trebuie să intervii pentru a restabili egalitatea.

Unde sunt oameni care sub-performează, ghici ce? Tot job-ul tău ca şi manager este să îi faci să ajungă la nivelul pe care îl doreşti. Aşadar este nevoie de training iar acest lucru necesită timp şi uneori bani, când alegi să externalizezi acest obiectiv. Mulţi se îngrozesc numai când se gândesc la aşa ceva, dar pe mine mă îngrozeşte ceva şi mai tare: rata şi costul cu care se schimbă personalul într-o locaţie.

A stat cineva să se gândească cât timp durează să găseşti un om potrivit pentru locul vacant pe care îl ai în echipă? S-a gândit cineva cât costă cu adevărat înlocuirea unui membru al unei echipe?

Oamenii îşi doresc multe lucruri de la viaţă, iar primul lucru este apartenenţa la ceva! Fie că este vorba de un trib, de o familie, de un grup de prieteni, de societate, fiecare (cu mici excepţii) vrem să aparţinem de ceva şi mai mult decât atât să contribuim la ceva.

Ex: „Vezi cocktail-ul acela de la masa 2? Eu cu Ion l-am creat!”

„Vedeţi sala aceasta aranjată pentru eveniment? Noi toţi am făcut-o aşa frumoasă!”

Daţi-le motive oamenilor să construiască ceva! Fie că este vorba despre job, carieră sau imagine personală. Nu se ştie niciodată ce echipă solidă puteţi construi, cu câteva modificări minore…

Toate cele bune, Mihai Fetcu

www.bardome.ro

mihai fetcu